Pražská MHD nestíhá růst stejně rychle jako metropole

Téměř polovina Pražanů to řeší smluvní osobní přepravou. Již přes 46 % obyvatel Prahy pravidelně využívá smluvní osobní přepravu i několikrát týdně. Vyplývá to z průzkumu společnosti TNS Aisa* pro společnost Uber. Kromě tradičních taxislužeb se stále větší oblibě těší digitální aplikace typu Uber, zprostředkovávající levnou a spolehlivou dopravu z bodu A do bodu B. Přitom zejména v okrajových, ale rychle rostoucích čtvrtích a předměstích Prahy služby Uber fungují jako oblíbený, často však i jako nutný doplněk hromadné dopravy. Metropole se totiž rozrůstá rychleji než síť hromadné dopravy. To spolu s dalšími faktory, jako jsou například nedostatek míst k parkování v centru nebo rozšiřování tzv. modrých rezidenčních zón stání, nahrává rostoucí popularitě osobní smluvní dopravy.

Uber jako velmi efektivní doplněk veřejné hromadné dopravy v Praze významně zvyšuje dopravní obslužnost a to nejen v centru metropole, resp. v turisticky atraktivních lokalitách. Z dopravních statistik společnosti Uber je totiž patrné, že trvale roste počet jízd, které začínají nebo končí do vzdálenosti 200 metrů od nejbližší stanice metra, případně významnějšího přestupního místa příměstské i pražské městské hromadní dopravy.1476971300_uber_prague_extend1

V této souvislosti eviduje Uber významný růst počtu cestujících i v okolí nově otevřených stanic metra linky A, resp. příměstských dopravních terminálů. Za poslední rok se podstatně zvýšil i počet jízd, které začínaly nebo končily v okrajových částech metropole. Pražané si často objednávají Uber do těch míst, kam tramvaje nebo autobusy nezajíždí, intervaly linek jsou řidší, případně se nechají dovézt z/k nejbližšímu dopravnímu uzlu veřejné hromadné dopravy s tím, že odtud pak pokračují do své cílové destinace.

Z analýzy uskutečněných jízd také vyplývá, že cestující velmi intenzivně využívají Uber nejen pro přímé spojení centra a sousedních městských částí, ale i pro cesty tzv. přes celou Prahu, resp. pro různě dlouhé (kratší i dlouhé) jízdy v rámci jednotlivých městských částí. Tam jejich cesta končí z praktických důvodů (zaměstnání, nákupy, zábava …).

Osobní smluvní doprava získává na popularitě, ale celkově i na kapacitním významu ve večerních a pozdních nočních hodinách. V průběhu celého týdne je nejvyšší zájem o bezpečnou a spolehlivou dopravu nejintenzivnější právě v čase od 21.00 večerní do 1.00 hodiny ranní. Tradičně nejvyšší zájem o svezení je pak v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli. To, že počet jízd je nejvyšší v tomto čase potvrzuje to, že poptávka po cenově dostupné smluvní osobní přepravě roste tehdy, kdy jsou metro, tramvaje nebo autobusy méně dostupné, resp. intervaly spojů se významně prodlužují. Graf vývoje počtu uskutečněných jízd společnosti Uber ale poukazuje i na nový trend v osobní přepravě, kdy zákazníci využívají Uber i v pracovních dnech v dopoledních hodinách k cestám do zaměstnání.

Podle výzkumu společnosti TNS Aisa* je pro 82 % Pražanů vyšší cena smluvní osobní přepravy hlavní překážkou k tomu, aby ji využívali častěji. Právě proto Uber na platformě Pop od 30. srpna 2016 snížil ceny o 15 %. V tomto roce jde v pořadí již o druhé zlevnění, díky kterému uberPOP zprostředkovává nejlevnější cestování autem po Praze. Základní taxa 25 Kč, cena za kilometr jízdy 9,90 Kč, cena za minutu jízdy 3 Kč – toto jsou zároveň nejnižší ceny za služby uberPOP od vstupu společnosti na trh v roce 2014.

* Nezávislý výzkum provedený v červnu 2016 výzkumnou agenturou TNS Aisa na vzorku 500 respondentů starších 18 let, kteří žijí v Praze.