SANEP: Hnutí ANO posiluje, druhá ČSSD se propadá

SANEP: Hnutí ANO posiluje, druhá ČSSD se propadá

Aktuálně vedoucí hnutí ANO po předchozím propadu voličské přízně v květnu opět posílilo a v hypotetických volbách by získalo prvenství a podporu 22,6 % voličů. Oproti dubnu si tak hnutí ANO polepšilo o 1,7 procentního bodu.

Druhá ČSSD, která by aktuálně získala podporu 18,4 % voličů, ve srovnání s dubnovými hodnotami naopak přišla o podporu 2,5 % voličů.

Kauza předsedy hnutí ANO a ministra financí Andreje Babiše „Čapí hnízdo“, v níž čelí podezření z dotačního podvodu, stála za dubnovým propadem preferencí hnutí ANO. Aktuálně se však ukazuje, že kauza „Čapí hnízdo“ byla v v očích voličů upozaděna aktuálními problémem Sociální demokracie, která odmítá navzdory pravomocnému a vykonatelnému soudnímu rozhodnutí zaplatit advokátovi Zdeňku Altnerovi částku 337 mil. Kč.

V kontextu reality, kdy si obyčejný člověk nemůže dovolit ignorovat rozhodnutí soudů a úřadů, může mít nerespektování soudního rozhodnutí ČSSD v kauze „Altner“ z pohledu částí sociálně demokratických voličů fatální následky již v nadcházejících krajských volbách. Naopak u voličů hnutí ANO paradoxně v porovnání s kauzou „Altner“ může dojít k jistému zlehčení kauzy „Čapí hnízdo“ a návratu zklamaných voličů ke straně vedené Andrejem Babišem. Z dlouhodobého hlediska však zmíněné kauzy dvou nejsilnějších vládních stran mohou mít za následek celkové snižování důvěry a podpory hnutí ANO a ČSSD a hledání alternativ i u radikálnějších stran a hnutí.

Třetí nejsilnější stranou je v květnu opět KSČM, která se těší přízni 14,3 % voličů.

Čtvrtou nejsilnější stranou by se v květnu stala s podporou 11 % voličů ODS. Ta si tak polepšila oproti dubnu o jednu desetinu procentního bodu.

Lidovci se aktuálně těší přízni 6,2 % voličů, což je o dvě desetiny procentního bodu více, než ukázal průzkum společnosti SANEP v minulém měsíci.

Šestou a poslední stranou, která by v květnu překročila pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do dolní sněmovny Parlamentu ČR, je TOP 09 s podporou 6,1 % voličů. TOP 09 by si tak oproti dubnu polepšila o osm desetin procentního bodu.

Jiná politická strana či hnutí by aktuálně nepřekročila pětiprocentní hranici.

Těsně pod pětiprocentní hranicí by v květnu skončili Svobodní se ziskem 4,5 % voličů, kteří nadále mírně posilují a jsou pro pravicové voliče jistou alternativou na pravicovém spektru.

Čtyřprocentní hranici pokořila se ziskem 4,3 % hlasů strana Tomio Okamury SPD, která aktuálně těží i z problémů svého největšího konkurenta kterým je strana Úsvit-NK.

Strana Úsvit-NK aktuálně získala podporu 2,8 % hlasů, což je o 1,9 procentního bodu méně než v minulém měsíci.

Piráti se aktuálně těší přízni 3,6 % voličů a STAN 0,6 %.

Výsledky šetření společnosti SANEP představují aktuální teoretický volební zisk politických stran a hnutí zastoupených v Poslanecké sněmovně a dále stran a hnutí, které v šetření společnosti SANEP dosáhly nebo překročily tříprocentní hranici.

HYPOTETICKÝ VOLEBNÍ MODEL – POSLANECKÉ MANDÁTY:

Hypotetický volební model byl sestaven pomocí d’Hondtovy metody pro výpočet mandátů. Vychází z květnového průzkumu volebních preferencí, tedy pouze z hlasů 53,8 % rozhodnutých voličů a také údajů posledních sněmovních voleb.

Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 5. – 11. května 2016 na vybrané skupině 3.241 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18+ let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu 220 tisíc registrovaných uživatelů 19.203 dotázaných.

Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-2,5 %. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.

Průzkum aktuálních volebních (nikoli stranických) preferencí a předpokládaný hypotetický volební model vychází pouze z hlasů 53,8 % respondentů, kteří představují vzorek rozhodnutých voličů. Uvedené výsledky a modely jsou platné pouze v daný okamžik sběru dat.

Více na http:// www.sanep.cz.

SANEP je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).

 

Napsat komentář