SANEP: Vánoce 2015

Santa ani Děda Mráz nemají šanci, české Vánoce i letos patří Ježíškovi. Nejméně chceme pod stromečkem adrenalinové zážitky či erotické pomůcky, radost udělá kniha nebo dárek z lásky. Vánoční atmosféru ovlivní obava z možných teroristických útoků.

Stejně jako v minulých letech i letos bude neohroženým králem tradičních křesťanských svátků pro téměř dvě třetiny domácí populace Ježíšek, který nedal svým konkurentům žádnou šanci. Jak ukázal aktuální průzkum společnosti SANEP, Ježíšek bude na Štědrý večer nadělovat dárky 65,1 procenta českým domácnostem. Oproti tomu hojně reklamně a produktově propagovaný Santa Claus, pak o letošních Vánocích nadělí dárky 0,3 procenta českým rodinám a Děda Mráz 0,5 procenta veřejnosti.

Jak dále ukázalo exkluzivní šetření společnosti SANEP, částku do výše 1000 Kč hodlá investovat do vánočních dárků 13,9 procenta respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace. Částku od 1000 Kč do 3000 Kč pak míní investovat do vánočních dárků 22,2 procenta dotázaných a částku ve výši od 3000 Kč do 5000 Kč 25,3 procenta dotázaných. Finanční obnos ve výši od 5000 Kč do 10.000 Kč pak hodlá do dárků investovat 17,1 procenta dotázaných a obnos přesahující částku 10.000 Kč již jen 9, 3procenta respondentů. Na vánoční dárky pak nemá žádné finanční prostředky 5,1 procenta dotázaných.

Za nejlepší dárek pod vánočním stromkem považuje 8,9 procenta dotázaných knihu a 8,4 procenta veřejnosti pak drobnost z lásky. Nejlepším dárkem pro 6,9 procenta dotázaných je ten, o nějž si sami řeknou. Nicméně každého dárku si váží 36,7 procenta dotázaných.

Naopak za nejméně žádaný nebo spíše nevhodný dárek považuje 11,6 procenta dotázaných poukázku na adrenalinový zážitek. Nevhodné je coby vánoční dárek i erotické prádlo či erotické pomůcky, a to z pohledu 6,4procenta respondentů. Jako nejhorší dárek pod stromečkem je dle názoru 5,6 procenta veřejnosti prostředek na hubnutí. V žebříčku nejhorších vánočních dárků následují ponožky (5,2 procenta), věci do domácnosti (4, 7procenta) či alkohol (4,2 procenta).

Vánoční svátky vnímá i přes předvánoční shon jako období klidu a pohody 31,6 procenta veřejnosti. Pro 15,5 procenta respondentů představují Vánoce příležitost k rodinnému setkání. Jako radost pro děti pak představují Vánoce pro 13,9 procenta dotázaných. Tradiční křesťanské hodnoty a symboliky oslavuje o vánočních svátcích 13,7 procenta dotázaných. Ovšem pouze jako chaos a stres vnímá Vánoce 12,3 procenta dotázaných a jako nákupy dárků a předvánoční shon 8,2 procenta respondentů.

Kvůli nákupu vánočních dárků je ochotno se zadlužit v souhrnu 3,5 procenta dotázaných. Což je o tři desetiny procentního bodu víc než v minulém roce.

Větší finanční prostředky na pořízení vánočních dárků hodlá oproti loňskému roku vynaložit 17,9 procenta dotázaných.

Jakkoli je zřejmé, že si jednoznačná většina domácí populace spojuje vánoční svátky s Ježíškem v souhrnu 82,1 procenta veřejnosti se domnívá, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než právě křesťanským svátkem. K tomuto většinovému názoru nepochybně přispívá obchodně konzumní předvánoční atmosféra, která jednoznačně převyšuje duchovní rovinu těchto významných křesťanských svátků.

Oblíbené slevy u českých zákazníků budu v zorném poli i při nákupu spotřebního zboží v povánočních slevách, které hodlá letos využít v souhrnu 44,3 procenta veřejnosti.

O letošních Vánocích hodlá na sobě šetřit 16,4 procenta dotázaných. Na všem, co k těmto svátkům patří, pak letos bude šetřit 11,8% veřejnosti a na stromečku a výzdobě 5,5 procenta respondentů. Naopak letos nebude šetřit 31,2 procenta dotázaných.

Bohužel vánoční svátky budou ovlivněny i teroristickými útoky. Ovlivnění vánoční atmosféry z obavy další eskalace násilí připouští v souhrnu 22,8 procenta dotázaných.

S velkou obavou z eskalace násilí v souvislosti s teroristickými útoky bude prožívat letošní Vánoce 7,2 procenta dotázaných. Stejně jako loni, ale i s mírnou obavou pak bude prožívat vánoční svátky 15,9 procenta respondentů.

V porovnání s minulým rokem nedochází k příliš zásadním změnám. Nicméně pozorovat lze mírně vyšší ochotu se kvůli nákupu vánočních dárků zadlužit. Rovněž je zjevná větší ochota k vynaložení větších finančních prostředků k nákupu vánočních dárků než v minulém roce. Tato zjištění mohou souviset s ekonomickou a politickou stabilitou naší země, ale i dalších evropských států. Na druhé straně se ovšem zvyšuje počet lidí, kteří nemají na dárky dostatek finančních prostředků, což je zase naopak reflexí rozšiřující se sociální propasti v naší společnosti.

Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 29.11.- 6.12.2015 na vybrané skupině 4208 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18+ let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 23.097 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-2,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.

Více na http:// www.sanep.cz.

SANEP je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).

Napsat komentář