SEO pro videa – 6 užitečných rad

SEO, Tvorba webu, Online marketing

Optimalizace SEO se netýká pouze webů. I vaše video se může dobře umístit ve výsledcích vyhledávání, ať už se jedná o ty na specializovaných platformách, jako YouTube, nebo pouze o Google. Tento článek se zaměří na ty postupy, které jsou pro úspěch vašeho videa naprosto esenciální.

SEO a kvalitní video základ

Ani ta nejlepší optimalizace pro vyhledávače nepomůže prorazit tvorbě, které chybí přidaná hodnota. Než vůbec začnete uvažovat o optimalizaci vašeho videa, zaměřte se na jeho kvalitu. Je to skutečně obsah, který lidé rádi uvidí? Který budou sdílet? Jelikož, jak jste již možná slyšeli, osobní doporučení je nejlepší formou marketingu. Obsahem tohoto článku budou postupy, které následují po vytvoření kvalitního videa.

YouTube či Google

Existuje mnoho webů, kam můžete uploadovat svoje videa, ale nejsmysluplnější je samozřejmě YouTube. Nejenom, že se v posledních letech vypracovalo na pozici hlavní platformy pro sdílení videí, ale zároveň je velmi dobře propojeno s vyhledávečem Google. YouTube a Google sdílí při vyhledávání podstatnou část algoritmů, proto faktory, které ovlivní umístění na YouTube, přispějou i úspěchu na Googlu. Jaké jsou tedy faktory, na které je třeba se zaměit? Jedná se o následující:

· Titulek

· Popisek

· Tagy

· Karty

· Náhledový obrázek

· End screen

Titulek

Titulek, to je text, který se uživateli spolu s náhledovým obrázkem zobrazí jako první. Jeho cílem je na první pohled zaujmout, a přesvědčit diváka, že chce vidět právě vaše video. YouTube umožňuje napsat titulek dlouhý až 130 znaků, ale i zde platí, že méně je více. Text delší než 70 znaků nebude zobrazen jako celek, pouze ve zkrácené podobě. Kromě stručnosti zde platí podobná pravidla, jako při tvorbě nadpisů pro články, či stránky. Buďte srozumitelní a využívejte klíčová slova.

Popisek

Jeho úkolem je objasnit uživatelům, jaký konkrétní obsah ve videu najdou. Platí pro něj podobná pravidla jako pro titulek. Vaši diváci ocení stručnost a především, je zde větší pravděpodobnost, že si popisek přečtou. YouTube zobrazuje v základu pouze tři řádky popisku, takže vaším cílem je zaujmout co nejrychleji. Naprostou samozřejmostí je využívání klíčových slov. Jelikož na YouTube není tolik příležitostí k jejich řádnému využití, jako na běžném webu, nepropásněte skvělou příležitost, kterou je popisek. Je třeba dodat, že nově velmi záleží na kvalitě textu v popisku, a přirozenosti zasazení klíčových slov. Nekvalitní texty, plné klíčových slov, vyhledávací algoritmus neošidí, naopak vám vyslouží penalizaci.

Tagy

Přestože YouTube již tagy nezobrazuje uživatelům, stále se jedná o významný prvek pro SEO. Při uploadu videa vám YouTube nabídne využití formuláře pro přidání tagů. Rozhodně jej využijte, a postupujte podobně jako u titulku a popisku. Vypište okolo dvaceti tagů, založených na klíčových slovech z popisku a titulku.

Nezapomeňte mezi tagy přidat i kategorii, do které vaše tvorba spadá, a hlavně název vašeho kanálu. Tím dosáhnete toho, že vyhledávač zobrazí uživateli vždy vaše nejnovější video, pokud vyhledává podle jména kanálu.

Karty

Karty představují elegantní způsob, jak přimět diváky k podniknutí konkrétní akce. V průběhu videa se mohou na libovolně dlouhou dobu zobrazit na obrazovce, a plnit různé účely. Jde je využít pro předávání informací, pořádání anket, či pro představení webu. Pokud budete do karet psát poutavé texty, máte vysokou šanci, že diváci zareagují tak, jak chcete.

Náhledový obrázek

Nezbytnou součástí každého videa je náhledový obrázek, který se uživateli zobrazí spolu s titulkem ještě před tím, než video rozklikne. Jeho účel je tedy jasný. Zaujmout. K tomu může využít různé metody. YouTube vám nabídne náhledový obrázek podle svého uvážení. Vy si jej samozřejmě můžete změnit na jakýkoliv obrázek nebo screenshot z videa. Umělá intelligence, kterou YouTube využívá ke generování náhledových obrázků, vám velmi brzy nabídne asistenci i při tvorbě pozadí zcela bez greenscreenu.

End screen

Jedná se o obsah obrazovky během posledních pár chvil, obvykle v rozmezí 10-20 sekund. Má podobný účel jako karta, pouze je zde pro předání sdělení více místa a pozornost diváka je soustředěna pouze na něj. Takže, využijte praktiky, které již znáte. Stručnost, údernost sdělení, a především jasná výzva k akci pro diváka.

Další faktory

Výše popsaná šestice faktorů samozřejmě nepředstavuje to jediné, co můžete udělat pro úspěch vašeho videa mezi diváky a vyhledávači. Algoritmy vyhledávačů ovlivní i vaše aktivita, spolu s aktivitou vašich diváků. Pokud dáte svá videa do playlistu, může se to pozitivně podepsat na vašem umístění ve výsledcích vyhledávání. Podobný efekt má i případ, kdy vaši diváci označí vaše videa jako oblíbená, odmění je likem, nebo začnou odebírat váš kanál. Video, u kterého tak učinili, získá mnohem lepší rating. Zajímavým způsobem je i spolupráce s ostatními YouTubery. Pokud navzájem doporučíte videa toho druhého svým divákům, často nebudete vyhledávače potřebovat. Poté záleží jenom na tom, jakou výdrž má vaše divácká základna. O tom, jak to nově bude s monetizací vaší divácké základny, najdete více zde.